Personalsamordnare till Svenska Turistföreningens fjällstationer

Svenska Turistföreningen är en av Sveriges största ideella organisationer och har sedan starten 1885 varit pionjärer för att upptäcka Sverige. Genom att guida och inspirera till små och stora äventyr vill vi att fler människor ska få möjligheten att förstå och dela vår upptäckarlust. Vi vill värna om och utveckla våra unika miljöer så att vi kan lämna över dem till nästa generation. Föreningen har cirka 240 000 medlemmar och ungefär 300 boenden i Sverige, från fyr och fjällstation till skepp och hotell. Internationellt är STF en del av vandrarhemsorganisationen Hostelling International med 4 000 anläggningar i 90 länder. Varje år arrangeras tusentals aktiviteter och kurser på anläggningarna och i föreningens ungefär 65 lokalavdelningar. STF ger ut medlemstidningen Turist. Helårsanställda är cirka 270 och STF omsätter ungefär 370 miljoner kronor. Läs mer om STF och upptäck Sverige på www.svenskaturistforeningen.se/ eller www.facebook.com/svenskaturistforeningen


Vi söker en personalsamordnare som skall ansvara för den övergripande personaladministrationen för de åtta fjällstationerna och stugverksamheten inom STF. På STFs fjällstationer finns det ca 55 helårsanställda och ca 400 säsongsanställda.

En stor del av arbetet går ut på att hantera tid- och löneunderlag, avtal och andra HR-processer, både genom att vara stöd till cheferna och själv administrera vissa delar.
Som superuser i tid- och bemanningsverktyget Quinyx är du både support och arbetar med att utveckla rutiner och arbetssätt. När det är dags att rekrytera så samordnar du rekryteringsprocessen och kan hjälpa till med annonsering. Arbetsmiljöfrågor är en viktig del av vårt och ditt arbete och i detta arbete ser du tex. till att personal nås av all information som de behöver och att det systematiska arbetsmiljöarbetet följs upp. Personalsamordnaren följer även upp personalkostnader tillsammans med platschef och avdelningschefer.

Det är också du som ska ha kunskap om kollektivavtal, lagar och STFs riktlinjer och finnas som stöd till chefer i ovanstående nämnda frågor. Som stöd och bollplank till dig finns HR-avdelningen på huvudkontoret i Stockholm.

Önskad yrkeskompetens och krav på tidigare erfarenheter:
  • Kunskap i kollektivavtalsfrågor och schemaläggning för kollektivanställda. Meriterande är erfarenhet av Visitas avtal med HRF och Unionen.
  • Operativa personalfrågor
  • Administration och ekonomi, gärna med erfarenhet från besöksnäringen.
  • Erfarenhet av att planera, följa upp och utveckla rutiner.
  • God dator- och systemvana, med goda kunskaper i system för tid- och bemanningsplanering. Meriterande är erfarenhet av Quinyx.
  • Talar och skriver svenska flytande
Personliga egenskaper:
  • Organisatorisk, noggrann och med ett utpräglat kvalitets- och servicetänk
  • Behärskar att arbeta självständigt mot tydliga mål
  • Trygg person med stabil och välfungerande social förmåga
  • Vi ser att du delar våra värdeord som är grunden i vår förening; omtänksam, nyfiken, äkta, professionell och engagerad.


Tjänsten är tillsvidare på heltid med en sex månaders provanställning. Önskad placeringsort Åre, möjlig placeringsort Stockholm. Tjänsteresor förekommer, framför allt under säsong.

Ansöker gör du genom att fylla i ansökningsformuläret med ett personligt brev samt CV. Berätta vem du är, varför du söker tjänsten och varför du tror att du skulle passa hos oss. Sista ansökningsdatum är 2021-06-11. Ansök dock gärna så fort som möjligt då tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har passerat.

Läs gärna mer om oss på www.svenskaturistföreningen.se

Vid eventuella frågor, välkommen att kontakta:
Maria Persson, Fjällchef Tel. 08 463 22 35 eller e-post maria.persson@stfturist.se
Sofia Klasenius, HR Partner Tel. 08 463 22 08 eller e-post sofia.klasenius@stfturist.se
Vänligen observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post eller per brev.

Ansökan